Reklamační řád e-shopu jemitojemno.cz
I. Základní ustanovení
1.1 Provozovatelem e-shopu jemitojemno.cz je Řemeslow, s.r.o. (dále jen „Provozovatel“), který na základě zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „občanský zákoník“), a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen „zákon o ochraně spotřebitele“), vydává tento reklamační řád. Reklamační řád (dále jen „Řád“) stanovuje podmínky a postupy pro uplatnění práv Zákazníka z vadného plnění a záruky za jakost Zboží zakoupeného na e-shopu jemitojemno.cz, provozovaném na webových stránkách www.jemitojemno.cz.
1.2 Zákazníkem (dále jen „Zákazník“) se rozumí fyzická nebo právnická osoba, která uzavřela s Provozovatelem smlouvu v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami Provozovatele (dále jen „VOP“). Pokud Zákazník uzavře smlouvu mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání, je považován za spotřebitele. V opačném případě Zákazník spotřebitelem není a nevztahuje se na něj ochrana spotřebitele.
1.3 Tento Řád je nedílnou součástí smlouvy uzavřené mezi Provozovatelem a Zákazníkem. Uzavřením smlouvy vyjadřuje Zákazník svůj jednoznačný souhlas a porozumění s VOP a tímto Řádem.
1.4 Provozovatel jedná při uzavírání smlouvy a plnění povinností ze smlouvy v rámci své podnikatelské činnosti, ať už přímo, nebo prostřednictvím jiných podnikatelů.
II. Odpovědnost Provozovatele
2.1 Provozovatel odpovídá za to, že zboží při převzetí
Zákazníkem:
– a) má vlastnosti dohodnuté mezi stranami nebo, pokud chybí taková dohoda, vlastnosti obvyklé,
– b) je vhodné k účelu uvedenému Provozovatelem nebo k účelu, ke kterému se dané zboží obvykle používá,
– c) odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, pokud byly jakost nebo provedení určeny podle vzorku nebo předlohy,
– d) je dodáno v odpovídajícím množství, hmotnosti nebo míře,
– e) vyhovuje požadavkům právních předpisů.
2.2 Vady zahrnují nejen fyzické nedostatky zboží, ale také nesprávné dodání jiného zboží a chyby v dokumentaci potřebné k používání zboží.
2.3 Pokud zboží vykazuje vadu, Zákazník má právo požadovat bezplatné odstranění této vady nebo přiměřenou slevu z kupní ceny. Pokud je povaha vady taková, že ji nelze odstranit bez zbytečného prodlení nebo je odstranění vady neúměrně nákladné, má Zákazník právo žádat výměnu vadného zboží za nové nebo výměnu vadné součásti zboží. Pokud není možné vady odstranit ani výměnou, má Zákazník právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení plné výše kupní ceny.
2.4 Pokud by výměna zboží, jeho součásti, nebo odstoupení od smlouvy bylo vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména pokud vadu lze odstranit bez zbytečného prodlení, jedná se o nepodstatné porušení smlouvy. V takovém případě má Zákazník výhradně právo na bezplatné odstranění vady opravou zboží.
2.5 Zákazník má právo na dodání nového zboží nebo výměnu součásti zboží i v případě, že jde o odstranitelnou vadu, pokud nemůže zboží řádně užívat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě nebo kvůli většímu počtu vad. V takovém případě má Zákazník právo odstoupit od smlouvy. Pokud bylo zboží před reklamací opravováno nejméně třikrát pro různé odstranitelné vady, má se za to, že zboží trpí větším počtem vad.
2.6 Pokud Zákazník nevyužije právo na bezplatné odstranění vady, dodání nového zboží bez vad nebo výměnu vadné součásti, ani neodstoupí od smlouvy, má vždy právo požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Zákazník má nárok na slevu také v případě, že Provozovatel nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit vadnou součást nebo zboží opravit, nebo pokud Provozovatel nezjedná nápravu v přiměřené době nebo by zjednání nápravy Zákazníkovi způsobovalo značné obtíže.
2.7 Zákazník má právo odstoupit od smlouvy v souladu s občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele. Postup pro odstoupení od smlouvy je rovněž upraven v VOP Provozovatele. Odstoupení je vůči Provozovateli účinné, jakmile mu je doručen vyplněný formulář pro odstoupení spolu s daňovým dokladem o koupi zboží.
2.8 Při odstoupení od smlouvy je Zákazník povinen vrátit Provozovateli kompletní zboží včetně veškerého příslušenství a dárků, které obdržel při koupi zboží.
III. Výjimky z odpovědnosti Provozovatele
3.1 Provozovatel není odpovědný za vady, které se vyskytují u zboží prodávaného za nižší cenu, pokud byly vady důvodem pro snížení ceny nebo pokud k nim dal Zákazník svůj souhlas. Stejně tak u použitého zboží není Provozovatel odpovědný za vady odpovídající míře opotřebení nebo používání, které zboží mělo při převzetí Zákazníkem. Pokud z povahy zboží vyplývá, že na něj odpovědnost za vady nelze uplatnit, platí tato výjimka. V takových případech má Zákazník místo práva na výměnu zboží nebo jeho části právo na přiměřenou slevu z kupní ceny.
3.2 Provozovatel nenese odpovědnost za vady zboží, na které byl Zákazník před převzetím zboží výslovně upozorněn, a za vady způsobené Zákazníkem. Provozovatel dále není odpovědný za vady vzniklé v důsledku:
3.2.1 Mechanického nebo živelného poškození,
3.2.2 Opotřebení způsobeného běžným užíváním,
3.2.3 Prokazatelně nesprávného užívání,
3.2.4 Užívání v rozporu s obecně známými pravidly používání,
3.2.5 Užívání v rozporu s návodem k použití nebo pokyny uvedenými na obalu nebo v záručním listu,
3.2.6 Užívání v podmínkách, které svou teplotou, prašností, vlhkostí či chemickými nebo mechanickými vlivy prostředí neodpovídají podmínkám, které jsou výrobcem určeny jako vhodné, nebo které jsou jednoznačně nevhodné vzhledem k povaze zboží,
3.2.7 Prokazatelně neodborné instalace či obsluhy.
3.3 Provozovatel odpovídá za vadu, která vznikla v důsledku neodborné montáže nebo uvedení do provozu, pokud byla tato činnost provedena Provozovatelem nebo osobou jím pověřenou.
3.4 Provozovatel neodpovídá za vady, pokud záruční list nebo daňový doklad vykazuje zjevné známky provedených změn údajů nebo pokud se výrobní číslo na zboží neshoduje s číslem uvedeným v záručním listu nebo na daňovém dokladu.
3.5 Provozovatel neodpovídá za data a informace Zákazníka, které jsou uložené v paměti nebo na discích či jiných nosičích informací, které jsou součástí reklamovaného zboží, ani za případnou ztrátu těchto dat či informací.
3.6 Při převzetí zboží od dopravce je Zákazník povinen zkontrolovat neporušenost obalů a ujistit se, že zboží není zjevně vadné. Jakékoliv závady je Zákazník povinen ihned oznámit dopravci a zaznamenat do přepravního listu. Pokud je obal porušen způsobem svědčícím o neoprávněném vniknutí do zásilky, Zákazník není povinen zboží převzít. Zákazník je také povinen v den převzetí zboží zkontrolovat jeho neporušenost a kompletnost včetně veškerého příslušenství. Pokud z povahy zboží nebylo možné odhalit zjevné vady při jeho převzetí a Zákazník tyto vady zjistí později, je povinen neprodleně písemně vyrozumět Provozovatele.
3.7 Na dárky poskytnuté Provozovatelem k zakoupenému zboží bezplatně nelze uplatňovat odpovědnost Provozovatele za vady nad rámec zákona.
IV. Práva z vadného plnění a záruka za jakost
4.1 Pokud je Zákazník spotřebitelem, může u Provozovatele uplatnit práva z vadného plnění (tedy práva z odpovědnosti Provozovatele za jakost při převzetí) v případě projevu vady u nového a „rozbaleného” zboží po dobu 24 měsíců od jeho převzetí. U zánovního zboží může Zákazník uplatnit práva po dobu 21 měsíců v souladu s § 2168 občanského zákoníku a u použitého zboží po dobu 12 měsíců. Pokud Zákazník není spotřebitelem, má právo reklamovat vady po dobu šesti měsíců od převzetí zboží, ať už nového či použitého. U Zákazníka, který je spotřebitelem, platí domněnka, že zboží mělo vadu již při jeho převzetí, pokud se vada projeví do šesti měsíců od převzetí. Zákazník je povinen oznámit Provozovateli vadu bez zbytečného odkladu po jejím zjištění. Doba pro uplatnění práv z vadného plnění není relevantní, pokud to vyplývá z povahy zboží, zejména u potravin (včetně doplňků stravy), zuživatelných věcí s vyznačenou dobou trvanlivosti nebo věcí podléhajících rychlé zkáze.
4.2 Provozovatel může prohlášením v záručním listu nebo vyznačením záruční doby, použitelnosti či trvanlivosti na obalu zboží převzít záruku za jakost (smluvní záruku) nad rámec své zákonné odpovědnosti za vady. Tato záruka zaručuje, že zboží bude po určitou dobu způsobilé k běžnému použití nebo že si zachová své obvyklé vlastnosti. Pokud je ve smlouvě sjednána odlišná záruční doba, platí to, co bylo sjednáno ve smlouvě. Jestliže je v záručním listě uvedena delší záruční doba než na obalu zboží, platí tato delší doba. Zákazník nemá nárok na záruku, pokud vadu způsobil po přechodu nebezpečí škody na zboží vnější vliv, pokud vadu nezpůsobil Provozovatel. Záruční doba začíná běžet dnem převzetí zboží a prodlužuje se o dobu, po kterou bylo zboží v opravě. V případě výměny zboží v rámci záruční opravy pokračuje původní záruční doba.
4.3 Provozovatel poskytuje Zákazníkovi záruku za jakost u potravin (včetně doplňků stravy) do data použitelnosti nebo minimální trvanlivosti, popř. do doby, do které mají být potraviny spotřebovány za předpokladu, že Zákazník dodržel podmínky správného skladování a potravina nebyla otevřena (s výjimkou případů potřebných k zjištění vady). Tato záruka také platí u zuživatelných věcí, na kterých je vyznačena doba nejkratší trvanlivosti, nebo u věcí podléhajících rychlé zkáze, pokud je na nich vyznačena doba, po kterou je lze použít. U potravin, kde není stanovená doba minimální trvanlivost povinná (např. čerstvé ovoce, zelenina nebo pekárenské výrobky určené ke spotřebě do 24 hodin po výrobě) a u potravin, které jsou označeny jako prošlé, může Zákazník uplatnit svá práva z vad nejpozději den po převzetí, pokud Provozovatel neurčí jinak. Zákazník nemůže uplatnit práva z vad, pokud byly potraviny, zuživatelné věci nebo věci podléhající rychlé zkáze zcela nebo částečně spotřebovány.
4.4 Provozovatel písemně potvrdí Zákazníkovi rozsah a dobu trvání jeho práv z vadného plnění či záruky za jakost a způsob jejich uplatnění, pokud o to Zákazník požádá.
4.5 V ostatních případech se práva Zákazníka z vadného plnění a záruky za jakost řídí příslušnými právními předpisy, zejména ustanoveními občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele.
V. Reklamační podmínky
5.1 Při osobním odběru zboží Zákazníkem přechází riziko poškození zboží na Zákazníka v okamžiku jeho převzetí. Zákazník je povinen při převzetí prověřit, zda zboží obsahuje veškeré příslušenství a zda není zboží poškozené. Pokud Zákazník tuto kontrolu při převzetí neprovede, může reklamovat vady zjistitelné při prohlídce pouze tehdy, prokáže-li, že tyto vady byly přítomny již při přechodu rizika poškození zboží z Provozovatele na Zákazníka. Zákazník může později reklamovat nekompletnost nebo vnější poškození zboží, avšak reklamace nemusí být uznána jako oprávněná.
5.2 Zákazník může reklamaci uplatnit osobně na kterékoliv provozovně Provozovatele nebo zasláním reklamovaného zboží přepravní službou na adresu: _________. Doporučuje se zaslat reklamované zboží včetně příslušenství, s vyplněným reklamačním formulářem a dokladem o koupi nebo záručním listem. Reklamační formulář, doklad o koupi i záruční list lze zaslat také elektronicky na kontaktní e-mailovou adresu Provozovatele uvedenou na webových stránkách nebo ve VOP.
5.3 Pokud je v záručním listě uveden podnikatel, který je od Provozovatele odlišný a jehož sídlo nebo provozovna se nachází blíže k Zákazníkovi, může Zákazník uplatnit právo na záruční opravu u tohoto podnikatele a tím zrychlit vyřízení reklamace.
5.4 Právo na opravu zboží lze uplatnit také u autorizovaného servisu, kam může být zboží doručeno osobně nebo přepravní službou. Seznam autorizovaných servisů je uveden v záručním listě, případně ho Provozovatel poskytne na vyžádání.
5.5 Pokud Zákazník zasílá reklamované zboží Provozovateli nebo podnikateli odpovědnému za záruční servis přepravní službou, nese riziko poškození zboží až do jeho doručení na místo určení. Proto je Zákazníkovi doporučeno zajistit ochranu zboží vhodným obalem odpovídajícím zvolenému způsobu přepravy, aby se zamezilo poškození. Pokud Zákazník posílá křehké zboží, doporučuje se označit zásilku příslušnými symboly.
5.6 Pro provozovatele platí povinnost vydat Zákazníkovi, který je spotřebitelem, písemné potvrzení o tom, kdy reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem a jaký způsob vyřízení reklamace požaduje. Provozovatel je rovněž povinen vydat potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a délce trvání opravy, nebo případně písemné zdůvodnění zamítnutí reklamace. Tyto povinnosti se vztahují i na jiné subjekty odpovědné za provedení záručního servisu (opravou zboží).
VI. Vyřízení reklamace
6.1 Na každé provozovně Provozovatele musí být během otevírací doby přítomen zástupce, odpovědný za řešení reklamací. Tento pracovník nebo jiná pověřená osoba rozhodne o reklamaci Zákazníka, který je spotřebitelem, okamžitě, ve složitějších případech do tří pracovních dnů. Do této doby se nezapočítává přiměřená lhůta potřebná pro odborné posouzení vady. Pokud je Zákazník spotřebitelem, reklamace musí být včetně odstranění vady vyřešena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud není dohodnuto jinak. Při nedodržení této lhůty má Zákazník stejné práva, jako by Provozovatel závažně porušil smlouvu. Zákazník smí kontaktovat Provozovatele za účelem zjištění aktuálního stavu reklamace. Provozovatel je povinen Zákazníka informovat o výsledku vyřízení reklamace.
6.2 Provozovatel doporučuje Zákazníkovi využít reklamační formulář, který je k dispozici ke stažení na webových stránkách e-shopu jemitojemno.cz Pro zvýšení efektivity reklamace se doporučuje přiložit kopii daňového dokladu či záruční list potvrzující nákup zboží. Dále je vhodné poskytnout podrobný popis vady a úplné kontaktní údaje, zejména pokud Zákazník nezasílá vyplněný reklamační formulář či záruční list.
6.3 Zákazník je povinen zaslat na reklamaci kompletní zboží. Je také povinen poskytnout Provozovateli, autorizovanému servisu nebo jinému pověřenému podnikateli všechnu potřebnou spolupráci pro identifikaci a odstranění vady. Při uplatnění reklamace musí být zboží čisté a ve stavu, který odpovídá hygienickým normám a obecným hygienickým zásadám. Pokud je zboží nebo jeho části znečištěné nebo v rozporu s hygienickými předpisy, Provozovatel může reklamaci odmítnout. Z důvodu bezpečnosti přepravy a manipulace může být reklamace zamítnuta také pokud v zboží zůstane motorový olej nebo benzín.
6.4 Pokud Zákazník nedodá zboží v kompletním stavu, přičemž úplné dodání je potřebné pro opravu nebo ověření vady, začíná lhůta pro vyřízení reklamace běžet až po dodání chybějících částí.
6.5 Zákazník, který je spotřebitelem, má při reklamaci právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, které musí být minimální možné. Tyto mohou zahrnovat např. poštovné za odeslání reklamovaného zboží. Zákazník musí požádat o náhradu těchto nákladů bez zbytečného odkladu, maximálně však do jednoho měsíce od konce lhůty pro uplatnění práv z vadného plnění nebo záruky za jakost.
VII. Vrácení Zboží Zákazníkovi
7.1 Provozovatel informuje Zákazníka o výsledku reklamace prostřednictvím jakýchkoli kontaktních údajů, které mu Zákazník poskytl.
7.2 Pokud si Zákazník zvolí osobní vyzvednutí reklamovaného zboží po vyřízení reklamace v prodejně a nepřevezme zboží do 2 měsíců, je povinen uhradit Provozovateli náklady spojené s jeho uskladněním.
7.3 Při vrácení zboží Zákazníkovi po vyřízení reklamace přepravní službou, je Zákazník povinen předložit přepravci doklad, který obdržel při přijetí zboží do reklamace, nebo případně musí prokázat svou totožnost. Zákazník je také povinen uhradit Provozovateli náklady spojené s opětovným doručováním zboží.
VIII. Závěrečná ustanovení
8.1 Platné znění Reklamačního řádu je k dispozici na webových stránkách e-shopu jemitojemno.cz.
8.2 Tento Reklamační řád nabývá účinnosti dnem 1. září 2024. Provozovatel si vyhrazuje právo na jeho změny.
8.3 Pokud je Zákazník spotřebitelem a mezi Provozovatelem a Zákazníkem vznikne spor týkající se procesu nebo vyřízení reklamace, který se nepodaří vyřešit smírem, má Zákazník právo obrátit se na Českou obchodní inspekci za účelem mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (https://www.coi.cz/informace-o-adr/). Toto právo může být uplatněno nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy Zákazník poprvé uplatnil u Provozovatele právo, které se stalo předmětem sporu. Pro podání stížnosti na dodané zboží a pro nalezení subjektu alternativního řešení sporů může Zákazník také využít online platformu, kterou spravuje Evropská komise (http://ec.europa.eu/consumers/odr/). Do doby vyřešení sporu mimosoudním způsobem neběží ani nezačnou běžet promlčecí a prekluzivní lhůty podle občanského zákoníku, dokud jedna ze stran výslovně neodmítne pokračovat v jednání.